De Philips B6IN66A radio (Deel III).
- Philips in Indonesië -
De fabriek te Bandung start dus met de BIN426A. Het is waarschijnlijk tevens het eerste toestel van Philips in Indonesië dat alleen geschikt is voor wisselspanning. Alle vorige radio's waren U-toestellen geschikt voor zowel gelijk- en wisselstroom. Er is ook nog de BIN115U en de BIN115B (de laatste voor batterij voeding, maar zelfde uiterlijk als de BIN115U) uit 1954 die ik echter niet kan plaatsen waar ze geproduceerd zijn. Waarschijnlijk te Bandung.
Philips BIN115U / BIN115B (1954) |
Verder te Bandung geproduceerd tussen 1954 en 1959:
- BIN236U / BIN236B (1955?)
- BIN336U / BIN336B (Niet zeker, ook geproduceerd in Surabaya).
- BIN338U (1955)
- BIN356U (1957)
- BIN427A (1954)
- HIN428A (1957)
- BIN435A (1957) (BIN436A ?)
- BIN536A (1954)
- FIN627A (1955)
- FIN837A (1955)
- B6IN66A (1957)
- B3IN66U / B3IN67U / B3IN67B (1958)
- B4IN65A (1958)
- B5IN65A (1958)
- B6IN59B (1958 of 1959)
- BIN283U (Philetta)
- BIN338B
- BIN436A
- BIN439U
- FIN627A (Radio-grammofoon)
- BIN719X (Radio-grammofoon)
- FIN727A (Radio met grammofoon AG1000) (=FX727A ?)
Einde november 1957 loopt de spanning rond Nieuw-Guinea zodanig hoog op dat op 5 december de leiding van alle Nederlandse bedrijven overgedragen moest worden aan het leger. Nederlanders werden verzocht Indonesië te verlaten. Deze tijd staat bekend als "Zwarte Sinterklaas". In de maanden die volgden vertrokken circa 50.000 Nederlanders uit Indonesië.
Ook de Philipsfabrieken te Bandung en Surabaya -die voor slechts 30% eigendom zijn van Philips, de rest is Indonesisch eigendom- zijn overgenomen door een Indonesische leiding. De laatste toestellen die de fabriek in Bandung verlaten onder een Nederlandse leiding zijn de BIN356U, BIN435A, B6IN66A en de HIN428A. Daarna volgen nog de modellen van 1958 en 1959. Het is onbekend hoe deze tot stand gekomen zijn, Philips Nederland had alle banden verbroken met de nieuwe leiding in Indonesië en weigerde zaken te doen met Indonesië. Toch waren er leveranties van onderdelen, waarschijnlijk via andere Philips vestigingen. Pas in 1963 zal Frits Philips weer naar Jakarta vliegen om met de Indonesische regering te praten over samenwerking.
De genaaste Philipsfabrieken te Bandung en Surabaya gaan vanaf 1958 verder onder de naam "Ralin", een afkorting van "RAdio dan LIstrik Negara". Een van de eerste toestellen is de Ralin M691A, die identiek is aan de Philips B6X95A. Verder ken ik nog de Ralin M511A, M471A, M391BT, M381AD. Later volgen er nog transistortoestellen van Ralin. In dit artikel beperk in mij tot de buizenradio's.
Tot zover de geschiedenis van Philips in Indonesië. In 1968/1969 zal Philips terugkeren in Indonesië.
In het volgende artikel zal ik terugkeren naar de Philips B6IN66A.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten