dinsdag 31 mei 2022

 Radio Kompas

- Philips radio type BX376A uit 1947  -

Philips BX376A

Deze radio heeft de bijnaam "Bibberschaal" of "Bibbernaald". Geen idee waarom deze bijnaam. De naald van dit toestel bibbert zeker niet. Wellicht verwijst het naar de bibberende naald van een kompas. Een andere bijnaam is "Het kompasje". Als je de radio ziet lijkt het mij duidelijk waar deze naam vandaan komt. In Indonesië noemen ze deze radio "Radio Kompas". Anyway, de BX376A is in  Eindhoven geproduceerd met de looks van de BX370A/BX373A, maar dan voor export naar Indië / Indonesië. Dat het toestel speciaal voor Indonesië was baseer ik op het feit dat de namen op de schaal alle in de acrchipel liggen: Batavia, Medan, Bandoeng, Soerabaia, Makassar, Pontianak etc. Ik zie zelfs geen buitenlands station genoemd.

Het toestel in mij bezit kocht ik in mei 2022 via Marktplaats uit een collectie. De herkomst van het toestel is niet bekend, maar gezien de staat en bepaalde details mag ik concluderen dat dit toestel destijds in Indonesië verkocht is en ergens in de jaren '50 met de eigenaar naar Nederland is gekomen. Het toestel is behoorlijk gehavend. Speelt wel, maar er is veel aan geknutseld. Uitgangstrafo vervangen, buisvoeten vervangen, schaallamp met een weerstand, slecht gesoldeerde en losse vervangende onderdelen, geen achterwand, diverse weerstanden en condensatoren vervangen met matig soldeerwerk. Besloten tot een totale strip en nieuwe opbouw, ook gezien de staat van het chassis. 


BX376A in cabinet.


BX376A "unboxed"

BX376A "unboxed"

Schaal A3 219 219.24 "Overzee"

Actiepunten:

  • Strippen chassis.
  • Ontroesten chassis en metalen onderdelen en deze opnieuw spuiten.
  • Chassis opnieuw opbouwen (mechanisch en electronisch).
  • Schaal namaken.
  • Achterwand zoeken.
  • Vervangende uitgangstrafo vinden.
  • Diverse kleine onderdelen zoals weerstanden en soldeerstrips origineel zoeken.
  • Afregelen toestel.
  • Wat ik verder tegen kom...
Update 02-06-2022: 
Chassis gestript. Enkele schroeven volledig vastgeroest. Nu de zaak ontroesten, schoonmaken en opnieuw spuiten.

Chassis gestript.

Chassis gestript.

Update 05-06-2022:
Chassis is gespoten. Het is een beetje blingbling geworden, maar als de onderdelen erop zitten dan valt het wel mee denk ik. Hoop ik... Buisvoeten vervangen voor keramische exemplaren. Helaas had ik er twee te weinig, dus die moet ik bijbestellen. Ik wilde deze vastzetten met popnagels, maar helaas is de kop van de poptang te breed en kan ik deze niet ver genoeg op het chassis krijgen. De pertinax delen heb ik wel met de popnagels gedaan. De hulsjes met zoeknok voor de rimlock / B8A voetjes heb ik uit de oude pertinax voeten gesloopt en op de keramische voeten gesoldeerd. De uitgangstrafo komt uit een BX300U. 

Buisvoeten, trafo's en varco geplaatst.

Update 06-06-2022:
Begonnen met het herstellen van het voedingsgedeelte. Helaas zijn enkele van de pertinax soldeerstrips afgebroken. Deze zijn vastgeklonken in het chassis en niet terug te plaatsen als ze afgebroken zijn. Ik gebruik daarvoor de bekende soldeerstrips uit de latere Philips radio's die ook veel robuuster zijn.




Wordt vervolgt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten